Voeding

5 gezonde eigenschappen van appels

5 gezonde eigenschappen van appels

Dat appels gezond zijn is iedereen bekend. Maar wat doen appels met het lichaam wat ze zo gezond maakt? In dit artikel bespreken we vijf gezonde eigenschappen van appels.

Appels zijn rijk aan voedingsvezels

Het wordt aanbevolen om ongeveer 30 gram voedingsvezel per dag binnen te krijgen. Op deze manier heb je een verminderde kans op bepaalde soorten kanker. Appels bevatten rond de drie gram aan voedingsvezel: dit is al 10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Verouder minder snel

Appels bevatten een hoog gehalte aan antioxidanten. Deze antioxidanten beschermen het geheugen tegen aftakeling. Het dagelijks consumeren van een appel kan de ontwikkeling van dementie en Alzheimer tegengaan.

Hiernaast heeft onderzoek uitgewezen dat dit stuk fruit ook positieve effecten heeft op de lichamelijke veroudering. Zo bevatten appels polyfenolen: deze stoffen werken ontstekingsremmend en zorgen ervoor dat men soepel kan blijven bewegen.

Appels zuiveren het lichaam

Hoe goed we ook letten op wat we naar binnen werken, we consumeren voortdurend giftige stoffen. De lever is verantwoordelijk voor het ontgiften en zuiveren hiervan. Appels bevatten de stof pectine, deze stof haalt giftige stoffen zoals lood en kwik uit je lichaam en helpt je lever dus een handje en verlaagt de kans op kanker. Hiernaast verhelpt pectine ook diarree en een verhoogd cholesterol. Het is dus beter om de schil niet te verwijderen van de appel, want hierin zit de pectine verstopt.

Een appelschil behoort tot een van de meest vervuilde schillen van alle fruiten. Bestrijdingsmiddelen worden deels opgenomen in de schil waardoor je beter een biologische appel kunt eten. Zo ontloop de meeste gifstoffen en profiteer je van alle gezondheidsvoordelen van een appel.

Met appels makkelijker afvallen

De vezels in appels zorgen ervoor dat wanneer jij een appeltje eet, de natuurlijke suikers die erin zitten niet snel worden opgeslagen in je lichaam. De calorieën komen langzaam vrij waardoor je lichaam alle tijd heeft om de calorieën te verbranden en vet te verbranden om extra energie te creëren.

Door appels te eten kun je sneller afslanken, omdat de vezels onnodige hongergevoelens wegnemen. Het consumeren van een appel voor het avondeten kan handig zijn, omdat je zo te veel opscheppen voorkomt en dus minder eet.

Fysieke verbetering

De Vitamine C die voorkomt in appels versterkt het immuunsysteem. Dit zorgt voor sneller genezen en het voorkomen van blauwe plekken. Ook helpt het eten van appels bij het verhogen van het uithoudingsvermogen. Het antioxidant genaamd quercetine zorgt voor een hogere beschikbaarheid van zuurstof voor de longen. Hierdoor wordt het uithoudingsvermogen verbeterd.

Kortom: het eten van appels verminderd de kans op kanker, voorkomt dementie en Alzheimer, gaat veroudering tegen, zuivert het lichaam, vermindert hongergevoelens, verhoogt het uithoudingsvermogen en versterkt het immuunsysteem! Dat maakt een appel een gezond en bewust tussendoortje.

About the author

Marthijs

Add Comment

Click here to post a comment